Hoe we helpen

Stichting Lotje wil kinderen in schrijnende situaties helpen en opvrolijken. Dit doen wij op verschillende manieren:

• Via een aanvraag van een professionele hulpverlener.
  • Met kleding en goederen uit de “Kast van Lotje”.
  • Lokale projecten en initiatieven (zelf of ondersteunend).

1. Aanvraag

Een aanvraag voor ondersteuning van een kind dat zich in een noodsituatie bevindt, kan enkel gedaan worden door een professional, die direct in contact staat met het betrokken gezin.

Na contact, per mail of telefoon, vragen wij de professionele hulpverlener een aanvraagformulier in te vullen. Hierin wordt een korte beschrijving gevraagd van de situatie van het gezin, de hulpvraag en de gewenste ondersteuning (vorm en omvang). Aanvragen worden vertrouwelijk en met een zeer grote mate van nauwkeurigheid behandeld. Er is altijd persoonlijk contact met de aanvragende instantie. Als de aanvraag wordt goedgekeurd maakt Stichting Lotje, samen met de hulpverlener, zo snel mogelijk een plan van aanpak waarbij het belang van het kind altijd voorop staat.

Bijdrage

Als een aanvraag, klein of groot, wordt gehonoreerd, biedt Stichting Lotje vervolgens incidentele hulp:

• door middel van hulpgoederen zoals: 2e hands kleding, schoenen, boekjes of hetgeen waar op dat moment dringend behoefte aan is.
  • eenmalige financiële bijdrage (bij hoge uitzondering). De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de situatie, maar bedraagt maximaal € 500. Geld gaat nooit rechtstreeks naar het gezin, maar wordt aan de aanvragende instantie (CJG, welzijnsorganisatie, gemeente, school etc.) uitgekeerd welke vervolgens zorg draagt voor de goederen die nodig zijn. Die instantie koppelt, na afloop, per mail terug aan Stichting Lotje. Facturen, van gemaakte kosten, staan op naam van Stichting Lotje.

Stichting Lotje helpt kinderen in nood

2. Kast van Lotje

In 2015 zijn wij gestart met de eerste“Kast van Lotje”. Dit is een paarse kledingkast die in verschillende wijken van Den Haag staat. De “Kast” wordt gevuld door mensen die goederen (kinderkleding vanaf maat 80, schoenen, boekjes en kleinspeelgoed) over hebben. We hebben geen opslagmogelijkheid. Houd hier alsjeblieft rekening mee als je kleding komt brengen.

Het doel

1. Mensen met een laag inkomen, incidenteel ondersteunen door 2e hands kleding en andere materialen ter beschikking te stellen.
2. Hergebruik van materialen, de “Kast” wordt gevuld met goede 2e hands kinderkleding, – schoenen, boekjes, klein speelgoed etc.
3. Stimuleren van ontmoeting tussen mensen uit verschillende wijken. Goederen worden zelf door mensen naar de “Kast” gebracht, daarnaast organiseren wij koffieochtenden op verschillende locaties om kleding aan te nemen.

Hoe werkt de Kast van Lotje?

Er worden steeds meer Kasten geplaatst in Den Haag. Een continue aanvoer van goederen is belangrijk zodat de Kasten gevuld blijven. Hoe realiseren wij dat?

• Onze achterban brengt zelf goederen naar de verschillende locaties met een Kast van Lotje.
  • Als er ergens een tekort is doen wij een oproep, via Facebook of mail, voor een inzameling. Wij zorgen voor koffie en lekkers. Het is niet alleen gezellig maar ook inspirerend om mensen uit verschillende wijken op deze manier aan elkaar te koppelen.
    Per locatie zorgen diverse mensen dat de kast compleet en netjes is.

Samenwerken

De leuke paarse Kasten van Lotje worden gemaakt door Stichting STOER bij het Westerhonk van ‘s-Heerenloo. Tweedehands kinderkledingwinkels Achting Baby en NetNietNieuw doneren regelmatig kleding aan ons die niet verkocht wordt. Ga gerust eens langs bij deze leuke winkels!

Heeft u andere spullen over?

Wij krijgen veel spullen aangeboden zoals babykleding, kinderbedjes, matrassen, kinderwagens, groot speelgoed etc. Wij houden echter geen opslag en het hangt er maar net vanaf of wij die week een aanvraag ontvangen. Kijk op onze facebook– en instagramaccount om te zien waar we behoefte aan hebben.

Babyspullen te geef? Via de BabyBullenBank kun je kinderbedjes, babybadjes, kinderwagens en andere babyspullen doneren.

Locaties van de "Kast van Lotje"

1. Buurtcentrum Octopus, Delftselaan 12 070-2052280
  2. Wijkcentrum Mariahoeve, Ivoorhorst 115 070-2052450
  3. CJG Segbroek, Hanenburglaan 339 070-7526900
  4. Buurtcentrum de Mallemok, Westduinweg 40 070-3380690
  5. Stichting Noodopvang Haaglanden, Westeinde 25 070-3603933
  6. Wijkcentrum het Eiland, Melodiestraat 6 06-42189291
  7. CJG Ypenburg, Laan van Hoornwijck 152 070 - 752 68 00
  8. Buurthuis De Paardenberg, Paardenbergstraat 1  070-3181660
  9. Wijkcentrum Moerwijk, Aagje Dekenlaan 51 070-2052370
  10. Wijkcentrum Spark, Escamplaan 61G 070-3596597
  11. Buurtcentrum Pandje 4, De Dreef 4 06-39811473
  12.  Kindcentrum Bamboe, Bentelostraat 53 070-3662011
  13.  Centrum Laakhage, Peilstraat 67 06-45089244
  14.  Impact Schipperskwartier, Rijswijkseweg 252 070-3883450
  15.  Wijkcentrum Lindenkwadrant, 2e Braamstraat 6 070-2052480
  16.  CJG Wateringse Veld, Laan van Wateringse Veld 392 070-7529030
  17.  MOC Schilderswijk, Teniersstraat 17 070 737 1356
  18.  Kindcentrum O3, Zaanstraat 25 070-8200182
  19.  Buurthuis de Plint, Prins Frederiklaan 7 Leidschendam 070-2054750

Hoe werkt de kast van Lotje

1. Schilderswijk, Buurtcentrum Octopus, Delftselaan 12

2. Wijkcentrum Mariahoeve, Ivoorhorst 155

3. CJG Segbroek, Hanenburglaan 339

4. Scheveningen, Mallemok, Westduinweg 40

5. CJG Scheveningen, Willem Lodewijklaan 16

6. Loosduinen, het Eiland, Melodiestraat 6

7. CJG Ypenburg, Laan van Hoornwijck 152

8. Transvaal, Buurtcentrum De Paardenberg, Paardenbergstraat 1

9. Wijkcentrum Moerwijk, Aagje Dekenlaan 51

10. Wijkcentrum Spark, Escamplaan 61G

11. Buurtcentrum Pandje4, De Dreef 4

12. Escamp I, Kindcentrum Bamboe Bentelostraat 53

13. Laak - Molenwijk, Centrum Laakhage Peilstraat 67

14. Laak Trefpunt Vliethage Rijswijkseweg 252

15. Heesterbuurt, Wijkcentrum Lindenkwadrant, 2e Braamstraat 6

16. CJG Wateringse Veld Laan van Wateringse Veld 392

17. MOC Schilderswijk Teniersstraat 17

18. Rivierenbuurt, Kindcentrum O3 Zaanstraat 25

19. Bezuidenhout, Mijn Buuf Wilhelmina van Pruisenweg 55

Lokale projecten en initiatieven

Stichting Lotje initieert en ondersteunt soms zelf projecten in Den Haag, waar haar doelgroep bij gebaat is. Te denken valt aan een extraatje tijdens de feestdagen, aankoop van kinderspullen voor de voedselbank, handschoenen voor bij de naschoolse opvang, etc. Doorlopend onderzoeken wij wat we nog meer kunnen doen voor kwetsbare kinderen in Den Haag. Belangrijk daarbij is om eerst te onderzoeken wat de behoefte is. Wij denken dan niet zozeer aan materiële zaken, maar meer aan het vergroten van kansen voor alle kinderen in Den Haag. Wij gaan graag met u in gesprek om mogelijk een project van de grond te krijgen. Onze doelstelling is daarbij ook om wijken van Den Haag met elkaar te verbinden.